Turbeskrivelser 2013

December holdet

December cykletur lørdag den 14. december Gitte havde taget initiativ til en cykeltur, 5 cyklister havde taget imod tilbudet. Gitte havde lovet solskin men solen lå bag en tyk tåge, men lunt var det. Vi mødtes kl. 10 hos Gitte og cyklede en tur rundt om Kær. På Rønhave gård gjorde vi stop for at inspicere den nye slagter. Borghild gjorde stor reklamer for hans produkter. Herfra cyklede vi hjem til Gitte til brød med fedt og spegepølse, samt en lille en til halsen. En hyggelig formiddag hvor vi fik ønsket hinanden glædelig jul og på gensyn i 2014.

5. + 6. Oktober – Fællesafslutningstur til Tønder

Jørgen Christensen havde inviteret alle medlemmer af CMS til en fælles weekendtur til Tønder. Ud af alle medlemmer var der 11 Cyklister, som havde takket Ja til tilbuddet.

Vi mødtes lørdag morgen kl. 7.30 ved klubhuset, fordelte os i 2 biler samt i lastbilen med cyklerne.

Første stop på turen var hos 3F i Tønder, som lagde lokaler til vores medbragte ”morgenmad”. Gitte havde stået for at bage boller og ”pomle” til Kaj. Stemningen var høj, og vi glædede os til dagens cykletur.

Kl. 10 var vi klar til at cykle, alle med regntøj inden for rækkevide. Vejret så lidt lumsk ud, var lidt fugtigt, ca. 12 gr. Turen gik over Emmerske, Vennemose, Abild, Østerby Mark og til Daler. Her mødtes vi med servicevognen, ført af Jette og Monika, som havde medbragt vores madpakker. Her var imidlertid ingen bord/bænke, og vi var egentlig ikke sultne, så vi fortsatte gennem Højer til Emmerlev Klev. Her fik vi lov til at låne terrassen, og selvom det var lidt koldt, nød vi hinandens selskab, mens madpakkerne blev spist.

Herfra cyklede vi langs diget forbi Vidå og Højer sluser til Rudbøl. I Rudbøl gjorde vi stop for at besøge Cafe ”Fruens Vilje”. Her blev eftermiddagskaffen og den skønneste lagkage indtaget. Da kaffen og lagkagen var sunket, var der tid til at lave vores egne negerboller.

Vi fik et lynkursus i at lave bunden, skummet og dyppe i chokolade, hvilket gjorde at vi fremtryllede vores egne flotte negerboller. En sjov og hyggelig oplevelse og uhmmm hvor de smagte. Absolut et besøg værd.

Nu var tiden inde til at få forbrændt nogle kalorier, så vi hoppede på cyklerne igen. Vejret var stadig overskyet, men det var blevet lunere, og det vigtigste var, at vi slap for regnvejr.

Vi cyklede over Rudbøl grænse til Aventoft, samtidig med at vi mindedes sangen ”For en fremmed Barsk og Fattig” (skrevet af tidl. rektor på Sønderborg Statsskole A. Egeberg Jensen i 1922, umiddelbart efter Genforeningen i 1920, hvor den nationale strid er faldet til ro – men ikke bilagt – og sangen er derfor en ren lyrisk beskrivelse af historiske minder og det flade, fattige og forblæste vestlige Sønderjylland.)

Vi cyklede gennem Aventoft, tilbage over grænsen ved Møllehus og herfra tilbage til Tønder Vandrerhjem, en samlet tur på 62 km.

Ved vandrerhjemmet stod servicepigerne klar med nøgler til vores værelser. Vi blev indkvarteret og fik en time til at bade i, inden vi skulle være klar til en vandretur ned ad Gågaden i Tønder (butikkerne havde lukketL). Vi gik en rundtur for at ende på en cafe til en drink efter dagens strabadser.

Kl. 19 var der spisetid på vandrerhjemmet. Vi indtog en dejlig middag for herefter at trække os til bage til opholdsstuen i et par hyggelige timer, hvor hele verdenssituationen blev diskuteret.

Vi gik tidligt til køjs for at være friske til søndagens cykletur.

Søndag morgen spiste vi morgenmad kl. 8.00  og smurte madpakker til frokost.

Kl. 9.15 var vi klar til dagens tur. Solen var ved at stå op, ingen vind og dejligt lunt vejr.

Vi cyklede ud af Tønder mod Burkal og til Rens. I Rens fik vi lidt fakta oplysninger af Jørgen om de 5 store Vindmøller, som stod der.  Spændende at høre, hvor store og tunge de var, og hvordan de var kommet op ved hjælp af en kran, der kunne række 216 meter op. En mølle producerer strøm, svarende til Københavns elforbrug i en måned.

Vi cyklede videre over Pebersmark grænse, langs grænsen gennem byen Neupepersmark,  Westrefeld og videre til Sæd grænseovergang. Herfra gik turen tilbage til vandrerhjemmet, hvor madpakken blev spist og kaffe og kagen indtaget, inden turen gik retur til Sønderborg. Dagens cykletur blev 39 km.

Tak til Jørgen og Jette for en hyggelig og godt planlagt weekend samt tak til alle cyklekammerater, håber vi ses igen til næste sæson.

Johanne

Jeg har regnet ud, at vi i alt har kørt ca. 1000 km sammen i løbet af sommeren, fordelt over 26 tirsdage og afslutningsturen til Tønder, dvs. vi har cyklet til Paris.

Tirsdag, den 1. oktober 2013

Vi var 13 der i et fantastisk flot sensommervejr, startede ud på den sidste tirsdagstur i denne omgang.
Fra Johan Skjoldborgsvej nr 6 kørte vi ad B.S. Ingemannsvej til Borgmester Andersens vej, ved Søndre Landevej drejede vi til højre mod Hørup hav. Fra Østerbakken fulgte vi en sti mod Lambjerg skov. Derefter mod Klintingvej, med kurs mod Søndre Landevej. Ad Borgmester Andersensvej tilbage til Johan Skjoldborgsvej nr.6 En tur på kun 13 km, for vi havde jo noget godt i vente. Der ventede os et dejligt kaffebord med hjemmebag og dejlige oste. Mange tak til Birgit for det.

Johanne takkede jørgen på vegne af os alle. Jørgen mindede os om, at han ville være der igen til næste år, hvis vi også ville være der. Og det er vi selvfølgelig.

Tak for en dejlig afslutning, og på gensyn i 2014

Tirsdag, den 24. september 2013

Den anden sidste gang på landevejen med cykle klubben.

Klar til anden sidste cykletur i denne sæson, en dejlig efterårs aften.

Ni m/k mødt op foran klubhuset.

Vi startede med at cykle over den gamle bro og videre ad Åbenråvej.

Kort før Ragebøl drejede vi mod Sandbjergvej, forsatte ad Nydamvej og videre over Øster Sottrup mod rundkørslen og gennem Vester Sottrup.

Ved Sandbjerg gjorde vi et lille stop, hvor Jørgen fortalte om turen til Tønder den 5. – 6. oktober.

Solen var fremme i starten og kastede lange skygger. men da solen forsvandt kunne vi godt mærke den kølige luft, som kom snigende.

Vi pressede os selv for at komme hjem inden det blev alt for mørkt.

Vi sluttede af med en tur over Nybølvej, bag om Forsamlingshuset i Vester Sottrup og gennem Stenderup. Allerede der blev cykellygterne tændt – i hvert fald de af os, som havde været forudseenden nok.

Vi nåede klubhuset inden det blev alt for mørkt. I alt cyklede vi 27 km.

Nanna

Tirsdag, den 17. september 2013

Trods regnvejr mødtes 7 friske Cyklister ved klubhuset, men regn, regn ….  vi trak ind i huset til en hyggesnak og var alle ved at opgive. De 2 måtte vi give slip på, da de næppe var helt raske, og en havde ingen regntøj, så var vi 4 tilbage, som blev enige om, at vi kunne tage en tur rundt om lufthavnen. Det gik fint med lette regnbyger, og vi nåede hjem, inden det helt store vandfald satte ind.

Vi kom til at snakke om, hvornår den gamle lufthavn i Sønderborg blev lukket. Jeg mente omkring 1984, men husker helt forkert. Her er lidt fra lufthavnens historie:

1950 – Ingolf Nielsen køber Sønderjyllands Flyveselskab og begynder at flyve fotoflyvning mm. fra Ellegårdens marker ved Sønderborg.

1964 – Europas vel nok mest besynderlige landingsbane tages i brug. En 900 meter lang bane, hvoraf kun de 450 meter på midten er asfalteret

1969 – Sønderborg Lufthavn åbnes for ruteflyvning, og den nye lufthavn indvies officielt. Landingsbanen er nu på 1200 meter.

Så jeg går ud fra, at den gamle lufthavn blev lukket i 1969.

Nu kan der ikke være mere regn tilbage til næste tirsdag.

Tirsdag den 10. september

Der var 1, der var 2, der var 3, der var 4, da klokken blev 18.00. Vi var mødt i regntøj, da det regnede lidt hjemmefra. Nu var det næsten tørvejr, men hvad havde vi mon i vente !!  Måske skulle vi hellere gå ind i klubhuset og drikke en kop kaffe og hente noget kage. NEJ – rigtige Cyklister cykler først og får belønningen bagefter. Altså afgang Kær halvø rundt blev vi enige om og herefter tilbage til klubhuset og få en kop varm kaffe.

3 af de druknede mus

Hold da op, vi blev klogere. Da vi nåede til Kær, styrtregnede det, men vi fortsatte ud til lufthavnen og fandt et cykeltur, hvor vi lige kunne stå i tørvejr og snakke lidt. Vi lignede simpelthen 4 druknede mus. Nu var det bare om at komme hjem og i et varmt bad – kaffen må vente til en anden gang.

Da jeg var hjemme, havde jeg cyklet 20 km, i dejligt regnvejr.

Tirsdag den 3. september

Vi var otte cyklister. Fint cykelvejr. Jørgen kunne desværre ikke være der, så vi tog en af hans tidligere ture op af posen og cyklede til Augustenborg, over dæmningen og langs Æ Lille Hav, hvorefter vi kørte ligeud ad Augustenborgstien, forbi industrikvarteret ,  gennem Ketting og til højre ad Hundslevvej. Johanne påpegede her helt berettiget, at vi ikke må klumpe os for tæt på et hjørne, når vi samler op.

Vi cyklede ud til Fynshav-Guderup vejen og derefter mod Egen. Et par skønne lange bakker skulle lige forceres, inden vi nåede op til Egen, hvor vi så til gengæld kunne trille ned ad Egen Bakke efter at have holdt tilbage for en flok hurtigkørende CMS-motionister. Hjemad via Ketting Kirke og Kettingvej. I alt ca. 33 km.

Tak for turen. En skam det nu bliver så tidligt mørkt. Det halve år, sæsonen varer, forsvinder alt for hurtigt, men jeg glæder mig til, at vi skal slutte hos Birgit og hygge den sidste cykelaften 1. okt. samt til vores tur til Tønder weekenden 5/6. okt.

Hilsen Kirsten

Tirsdag den 27. august.

11 m/k var mødt op ved klubhuset på en helt utrolig flot sensommeaften. Næsten ingen vind og en helt krystalklar aften. Jørgen startede ud med at foreslå at vi cyklede over Vollerup, Hørup til Drejet på Kegnæs og hjem via Høruphav. Det lød som en lidt længere tur, men det flotte vejr og et supplerende forslag om en god is fra købmanden ved campingpladsen på Drejet bakkede stærkt op om Jørgens forslag.

Vi startede ud med en hurtig tur til Ulkebøl, over vejen mod Nordborg og ud mod Vollerup. På vejen passerede vi solvarmeanlægget fra Sønderborg Fjernvarme, der i høj grad nød godt af det flotte vejr. I Hørup passerede vi Knøs’ Gård, der er flot restaureret af tidligere Sydals Kommune og i dag rummer både bibliotek og flotte mødelokaler.

Så er der "erstatningsis" på tilbud - men vi havde sat næsen op efter is med flødeboller og alt muligt fra købmanden ved Drejet camping på Kegnæs.
Så er der “erstatningsis” på tilbud – men vi havde sat næsen op efter is med flødeboller og alt muligt fra købmanden ved Drejet camping på Kegnæs.

Da vi nåede vejen mod Skovby og Kegnæs gjorde vi et kort stop, hvorefter Jørgen gav ”fri hastighed” til krydset i Skovby. Så kunne der for alvor prøves muskler! På vejen derud passerede vi de to 130 meter høje vindmøller ved Mintebjerg. Hver af dem producerer 2,3 Mw, strøm nok til i alt 3.000 husstande. Møllevingeren er udstyret med ”takker”, således at de støjer mindre og samtidig giver mere elproduktion. Et resultat af den nyeste forskning.

Vel ankommet til Drejet lyste skuffelsen ud af os alle – købmanden havde lukket! Derfor ingen is med flødebolle og det hele! Men heldigvis havde Brigit (???) trøstechokolade med, som hun venligt delte ud af. Og heldigvis nåede vi Brugsen i Skovby lige før lukketid og fik en rigtig god is – endda på tilbud til 15 kr. – som erstatning!

Mens vi spiste isen orienterede Jørgen om klubturen til Tønder og de planlagte turer i marsken i weekenden den 5. og 6. oktober. En rigtig spændende tur med kammeratlig samvær lørdag aften. Der er endnu ledige pladser.

Herefter gik hjemturen over Høruphav med et kort pitstop ved Brugsen i Høruphav og ved Borgmester Andersensvej skiltes vi. Sammelagt cyklede vi ca. 44 km.

Jørn Lehmannn Petersen

Tirsdag den 20. august 2013.

Vi var 12 medlemmer, der cyklede ca. 40 km. (hjemme fra mig).

Ruten:

Broen
Dybbøl Banke eller Grønnekærvej (valgfrit). – Vemmingbund – Dybt – Spar Es – Skelde – Dybt – Broager – Dybbøl – Ragebøl
og hjem

En rigtig fin tur med et flot cykelvejr. Nogen steder fin ny asfalt og andre steder lidt slidt vej.

Tak for en fin aften.

Gunnar Callesen

Tirsdag, den 13. august 2013

Jørgen foreslog, at vi skulle ud og lege med vinden i aften, da det blæste en del.

Vi var 8 cyklister, som kørte rundt forbi lufthavnen og herefter ad Kær Bygade og igen ind til Sønderborg, ad Nørrekobbel gennem Ulkebøl til Spang. Her kørte vi ind igennem gamle Ulkebøl og over broen igen ud mod lufthavnen. Halvvejs ude ved lufthavnen tog vi dog Tombølgårdvej over til Kær Bygade og ind til Sønderborg, hvor vi skiltes ved kraftvarmeværket.

Det var tydeligt at mærke, om vi havde medvind eller modvind. Min gennemsnitsfart var 17,8, de forreste noget højere. Det blev til 32 km, inden jeg var hjemme.

Nu håber jeg, at rigtig mange melder sig til afslutningsturen i Tønder fra 5. til 6. oktober, jfr. mail fra Jørgen fra 7. august 2013.

Tirsdag den 6. august 2013
Vi var 10 cyklister som tog på cykeltur. Turen startede med Grønnekær, hvor sommerens kondition lige blev sat på en prøve. På toppen af Grønnekær fik vi lidt undervisning i vejrtræknings øvelser, som for nogen var vigtig efter turen op ad Grønnekær. Herfra cyklede vi den lige vej til Brugsen i Nybøl. Efter en kort pause her cyklede vi via Stenderup, Vestersottrup, Østersottrup over Sandbjerg og Ravnskobbel op til hovedvejen, hvorfra turen gik lige hjem. En tur på 35 km.

Johanne

Tirsdag den 31. juli 2013

Vi mødte 9 personer op ved klubhuset .
Det var varmt, men alligevel var det til at holde ud at cykle i, da vi ind imellem fik en let brise.
Jørgen havde som altid planlagt en god rute.
Vi kørte til Spang, videre til Vollerup , derefter Huholt, hvorefter vi fortsatte til Høruphav og videre ad stisystemet til Kirkehørup.
Vi holdt en lille pause på chokoladebænken,dog uden at få chokolade.
Der lærte nogle af os en ny bænk og dens navn at kende.
Derefter fortsatte vi til Miang og Augustenborg. Vi kørte en tur rundt om lufthavnen, hvor vi holdt en kort pause.
Da hele gruppen igen var samlet, fortsatte vi ind mod Sønderborg.

Turen blev på 32 km.

Tak til Jørgen. Dejligt med en god turleder. Ligeledes tak til øvrige cyklister for godt sammenhold samt godt humør.

Venlig hilsen
Bitten.

Tirsdag den 23. juli 2013.

Vi mødte grundet ferie kun 5 m/k til aftenens cykeltur og aftalte, at vi ville til Sandbjerg og muligvis Sottrup Skov for at se til Nydambåden. Det var en rigtig flot sommeraften – dejlig lunt og en mild brise, til at skabe lidt udfordringer.

Nydambåden

Fra klubhuset cyklede vi over Chr. Den X’s bro og fik en smuk udsigt til Kongeskibet, der ligger ud for slottet så længe regentparret opholder sig på Gråsten Slot. Det ligger nu i øvrigt også betydelig smukkere der, end i Aabenraa industrihavn.

Via Aabenraavej cyklede vi til Sandbjerg, hvor vi gjorde et lille pit-stop. Derfra fortsatte vi til Sottrup Skov, hvor vi først fik en rundvisning og forklaring i laden, hvor Nydamselskabet gennem 5 år har bygget på Nydambåden. Derfra cyklede vi den korte afstand til stranden, hvorfra båden skal søsættes den 17. august. Med til søsætningen er protektor for Nydamselskabet, prins Joachim. Med til dagen har prinsen de to mindre prinser, der alle får en god plads i båden. Man forventer at over 10.000 vil overværer søsætningen, så der bliver trængsel.

Besøg ved Nydambåden

Ved stranden fik vi en ny rundvisning. Også her har man arbejdet gennem flere år med projektet, bl.a. bygget en helt ny bro, hvortil Nydambåden skal fortøjes. Derudover har man bygget en bedding, hvor der over vandet er brugt sibirisk lærketræ, der er meget olieholdigt og dermed meget vejrbestandig. Under vandet har man brugt jerntræ, der er tungere end vand og modstandsdygtig overfor pæleorme.

Fra de store oplevelser cyklede vi via rundkørslen ved Vester Sottrup gennem Højmarken, forbi Brugsen og tilbage til Sønderborg ad Aabenraavej. Ved udkørslen til Aabenraavej mødte vi aftenens første mejetærsker – så nu er også høsten gået i gang.

En rigtig dejlig tur med anderledes oplevelser.

Chokoladestop:)

Mvh/Jørn

Tirsdag den 16. Juli
Det ser ud som om industriferien nu har indvirkning på deltager antallet, vi var seks, ligeligt fordelt på kønnene.
Turen gik langs havnen til Kongevej, Hertug Hansvej, Borgmester Andersensvej. Ved Søndre Landevej drejede vi mod høruphav,
opsamgling ved brugsen.
Derefter kørte vi mod Kirke Hørup, og i Mjang drejede vi til venstre ad Thomshavevej til landevejen, hvor vi tog cykelstien til højre mod Ketting.
Herefter gik turen mod Augustenborg, over dæmningen til landevejen mod sønderborg, opsamling ved Madehusvej.
Ved shell tanken Grundtvigs alle tog vi afsked med hinanden, vi havde da kørt ca. 32 km.
Vejret var fint, humøret ligeså. Tak for en dejlig tur

Tirsdag den 9. Juli

En dejlig varm sommeraften, hvor vi ikke behøvede at cykle for at svede :).

Bjarne Skov bød alle hold velkommen til sommerafslutning. Der var for alle hold planlagt lidt kortere cykleruter denne aften. Jørgen havde planlagt en tur fra klubhuset til gl. Landevej mod V. Sottrup, herfra til Stenderup, bag om Nybøl for at havne i Avnbøl. Herfra gik turen via Avnbøløsten tilbage til V. Sottrup, gl. Landevej og hjem.

Tilbage til klubhuset, her ventede der grill pølser og hygge, for alle cyklerytter i CMS. En hyggelig aften med 40 deltagere.  GOD SOMMER til alle.

Trods sommerafslutning, cykles der hver tirsdag for de som har lyst.

Tirsdag den 2. juli

Vi cyklede i aften Drejet  retur.  Et flot flot syn åbenbarede sig, da vi nåede derud. Solskin, blåt hav på begge sider af Dæmningen og så alt det grønne foran og bagved. ”Farvernes landskab”. Ialt  41 km. På udvejen via Strandpromenaden og Idrætshøjskolen og på hjemvejen over Lambjergskov.

Sommerferietiden præger naturligt nok cykelholdet. Vi var kun 7 cyklister af sted i aften, men samværet og hyggen fejlede ikke noget. Jeg var selv på højskole i sidste uge, hvor vi cyklede 35-40 km hver dag syd for grænsen. Meget varierede og flotte ture, bl.a. langs Kielerkanalen, langs digerne på Nordstrand, ud på spidsen af Angel  m.m.  Kan anbefales.

Tak for en god aften

Kirsten

Tirsdag den 25. juni

Vejret viste sig ikke netop fra den allerbedste side og det regnede da jeg kørte mod Sønderborg. Det afholdt nu ikke ret mange fra at dukke op og det var rart at se gruppen vokse, frem mod klokken 18.00. 13 cyklister rullede ud på den korte rute, der var tilrettelagt for denne aften.

Vi kørte ned på havnen og rundt om slottet, for herefter at nyde turen langs stranden. Herfra tog vi Borgmester Andersens vej og fulgte den helt til Spang, hvor vi krydsede vejen og kørte gennem Ulkebøl ud mod lufthavnen. På rastepladsen derude holdt vi et lille stop, hvor vi snakkede om sommerens ture og spiste af Jyttes medbragte chokolade. På hjemvejen fortsatte vi mod Skovhuse og Kær og herefter begyndte folk at køre fra, hvor det var mest belejligt af hensyn til bopælen.

Vi var to der skulle retur til vort smukt beliggende klubhus og her kunne vi konstatere at turen havde været på 22 km. Den højeste hastighed var målt til 38 km og vores gennemsnitsfart lå på 21 km.

Gennemsnitsfarten fortæller noget om at vi har ”luft” til at snakke med hinanden undervejs og folk er gode til at cirkulere og få snakket med flere fra holdet. Noget af det vi snakker om er klubtøj og køb af nye cykler. Der er efterhånden flere og flere som vælger at købe sig en racer, så glæden ved at cykle er virkelig noget der bliver prioriteret højt på vores hold.

På hjemvejen regnede det igen, så tak til Jørgen for en frisk tur, som virkelig var planlagt helt perfekt mellem to store regnbyger – Sonja

Tirsdag d. 18. juni.

Da klokken blev 18.00 var vi mødt 15 cyklister op ved klubhuset. Vejret var meget fint næsten ingen vind og en behagelig temperatur. Jørgen havde planlagt turen, som viste sig at skulle gå til Broager Land med de mange bakker.

Først kørte vi op ad Dybbøl Banke, derefter videre til Vemmingbund, videre op ad den stejle smukke bakke til Broager by. Derefter kørte vi gennem byen og videre mod syd ad de små veje til   et længere stop ved Broager campingplads ved Spar Es. Her viste det sig, at to af deltagerne havde lækkerbiskener med i form af chokolade, som de gavmildt delte ud af. Derefter gik turen over Vemmingbund og tilbage til Sønderborg.
Hanne og jeg var hjemme kl. 20.30, og vore kilometertællere viste, at vi havde kørt  43 km. Lidt over 14 km i timen – medregnet diverse hvil og stop – det synes vi er ganske godt klaret!

Eduard Madsen

Tirsdag den 11. juni

En rigtig flot sommeraften startede 11 m/k’er fra klubhuset ved Verdens Ende i retning mod Sandbjerg. Først passerede vi den gamle bro, i Ragebøl drejede vi mod højre og fortsatte ned til Sandbjerg.
Undervejs fik vi et flot blik ud over Alssund, hvor sejlerfolket for alvor er komme frem af vinterhiet.

I Sandbjerg gjorde vi et lille stop, hvor Rasmus gavmildt delte ud af sin medbragte chokolade.

Fra Sandbjerg cyklede vi over Sottrupskov, Øster Snogbæk til Ullerup. Herfra Vester Sottrup til et stop ved Nybøl Brugs.

Vi cyklede forbi flere rapsmarker, hvor de gule blomster så småt er ved at visne. Til gengæld stod tjørnen i fuld flor og bredte sin duft ud over os alle.

Begge dele giver i øvrigt rigtig god honning – rapsen giver en hvid fast honning med en lidt spids smag, tjørnen lidt mørkere honning, blød og særdeles velsmagende.

Det var en rigtig flot sommeraften, stort set uden vindbelastning.

Tak for en rigtigt god rute

Nanna

Tirsdag den 4. juni

En lun, solskins sommer aften cyklede vi 16 friske cyklister udfra klubhuset ved Verdensende. Turen gik op af Nørrehavnegade, Nørrekobbel til Ulkebøl og herfra til Augustenborg. Fra Augustenborg gik turen videre til Mjang for at samle troppen på Mjanghøj.

Her orienterede Jørgen os om fælles ture for alle hold i Cykle Motion Sønderborg. Den 17.-18. august er der fælles klub tur til Silkeborg, hvor Jørgen vil planlægge nogle cykleture for os. Den 5. -6. oktober er der fælles klubtur til Tønder. Her planlægger Jørgen en tur lørdag inkl. en overraskelse og en tur igen søndag inden hjemrejse. Der vil til begge arrangementer være fælles transport. Nærmere info følger, hold bl.a. øje med nyheder her på hjemmesiden.

Fra Mjanghøj cyklede vi videre over Gammelgård, Tovrup, Tandslet og til Mintebjerg. Det var et vidunderligt cykle vejr.  Flot solskin, lunt og vindstille og med duften af ny slået græs/hø og store sværme af fluer i luften var det en god sommer aften. Fra Mintebjerg cyklede vi til Høruphav og herfra til hjørnet af  Sønder Landevej / Borgmester Andersens vej hvor vi samlede tropperne for at sige tak for en god cykle tur.
En distance på 40 km.

Tak til Jørgen for en god tilrettelagt tur og til med cyklisterne for en hyggelig sommer aften.

Hilsen Johanne

Tirsdag, den 28. maj 2013

Vi var 13 personer der mødte op i klubhuset (selv om vejrudsigten lovede regn, det blev nu kun til lidt smådrypperi). Vi cyklede ad Nørrekobbel til Præstegårdsvej i Ulkebøl, ud forbi Katrinelund videre til Høruphav, fortsætter til Skovby, herefter ad den nye cyklesti til Lysabild og over Lille Mommark videre til Tandslet – Kirkehørup, ned til Høruphav og over Vollerup hjem en tur på ca. 40 km.

Hilsen Irene

Tirsdag den 21. maj

5 friske cyklister mødte op i klubhuset til den ugentlige træning, selv om regnen silede ned i stride strømme.

Det blev en rigtig våd tur. En yderligere havde meldt at ville stå på undervejs, hvorfor vi i forvejen aftalte ruten. Vi startede op ad bakken langs rensningsanlægget og ud til Kær. Her gik det videre ud mod Skovhuse og lufthavnen.

Fra Lufthavnen videre retning Sønderborg og ind til Ulkebøl via den lille bro over omfartsvejen.
Fik i mellemtiden telefon og aftalte med Sonja at vi mødtes under broen ved Ulkebøl skole. Hun kunne her stå i tørvejr til vi kom.

Vi mødtes og var nu seks på holdet af våde cyklister. Ad cykelstien til Huholdt og videre mod Høruphav ad cykelstien. Her forbi plejehjemmet og ned mod Sønder Landevej for at tage retning Sønderborg.

Tju hej hvor det gik i strid regn den ganske tur.

Vi skiltes for alle vinde ved Borgmester Andersensvej og kørte hver for sig i retning tørrested, altså hjemad.

Tak for en våd men rigtig dejlig tur.

Hilsen Jørgen

Tirsdag den 14. maj 2013.

I aftenens cykeltur deltog 14 cyklister.
Jørgens rute var:

Broen – Grønnekærvej – Gl. Aabebraavej – Rundkørslen ved Vester Sottrup – Nybøl – Stenderup – Ragebøl – Og hjem.

Min distance (fra Damengen og retur) ca. 35 km.

En heldig aften uden regn og ”uden Dybbøl Banke”.

Så, kære klub og Jørgen, tak for en god aften, hvor der jo altid undervejs er sjove hændelser, som kun de indviede deltagere bør kende til. Men en aften med megen latter.

Gunnar

Tirsdag den 7. maj 2013

Da klokken blev 18.00 drog 17 friske cyklister af sted. På den først del af ruten var Sonja anfører. Sonja havde fundet ruten inde på Bike & Run – Sønderborg, hvis nogle af jer skulle få lyst til at køre turen en anden gang.

Vi cyklede ud af Sønderborg, ud gennem Vollerup. Lige inden Høruphav cyklede vi igennem en lille skov, hvor der var masser af anemoner i skovbunden, og bøgen var lige begyndt at springe ud. Vi cyklede lidt rundt i Høruphav for at finde vejen til Plejehjemmet og/eller Davidsen; men til sidst lykkedes det at finde vejen hjem til Sønderborg. Da vi nåede Ulkebøl, synes  Jørgen, at vi kunne cykle ud til lufthavnen.   Ved lufthavnen holdt vi en velfortjent pause, hvor vi nød Birgits chokolade.  Sonja og jeg nåede klubhuset, som de første (og eneste) ca. kl. 20. En rigtig dejlig tur med godt vejr og godt humør.

Sonja havde nedenstående data. Jeg synes, at det er nogle flotte tal, som vi kan glæde os over.

Distance: 33 km

Cykeltiden: 1 time 30 minutter

Gennemsnitshastighed: 21,3 km

Højeste hastighed: 36 km

Benthe

Tirsdag den 30. april

Vi var ialt 20 deltagere,hvoraf to var nye,vi var for mange til at alle kunne starte på samme hold, Jørgen kaldte til briefing desangående, de cyklister der havde lyst og mod på at cykle hurtigere end de øvrige meldte sig, det blev til 6 personer.
Aftalen var,at første stop var brugsen i Nybøl, hvor vi alle igen skulle samles ,de hurtige cyklister havde da muligheden for en ekstra lille tur.

Derefter fortsatte turen over Vester Sottrup,Ullerup, på et tidspunkt kom vi fra hinanden,det er jo det med at høre efter hvad turlederen foreslår, nå pyt, Jørgen ringede til Hanne og kort efter var vi alle samlet igen,os der var kørt forkert fik så det mindre motion, idet vi tog en smutvej tilbage til tropperne.

Turen gik over Ragebøl tilbage til Sønderborg, hvor vi som vanligt skiltes for at køre i de forskellige retninger hjemaf,dog fortsatte nogle til klubhuset.

Igen en blæsende men solrig aften, dejligt at få de forskellige behov såsom motion, samt det sociale dækket.

Referent: Bitten Svendsen

Tirsdag den 23. april

I alt mødte 18 superseje cyklister op i det kraftige blæsevejr til årets 3. cykelaften. Der gik lidt tid med at få cyklerne i gang, da ”de hurtige” skulle cykle først.

Turen gik langs havnen til Christian den 10’endes Bro, ad Aabenraavej til Ragebøl. Her måtte jeg desværre forlade flokken for at cykle hjem til hytten, da min skulder havde svært ved at klare belastningen ved blæsten. Sonja kørte sammen med mig retur til hytten, hvor vi ventede på at de andre kom hjem.

Jeg har aftalt med Gitte, at hun skriver nærmere om den resterende del af cykelturen. Der blev berettet om en del (ufrivillige) stop undervejs.

Vi fortsatte ned til Sandbjerg Slot, hvor vi holdt og ventede på, at alle var fremme. Herefter gennem Øster Sottrup til skolen i Vester Sottrup, hvor vi samledes, inden vi cyklede ad Gl. Landevej mod Sønderborg. Jo, lidt stop havde vi: En kæde hoppede af, en skærm raslede og et ben krampede, men vi klarede det hele.

Der ventede kage samt kaffe/te, som jeg havde forberedt sammen med Gitte inden vi skulle på cykeltur. Hyggeligt samvær omkring ”aftenkaffen”, hvor der var mulighed for at ”nye” og ”gamle” kunne lære hinanden nærmere at kende. Tak for hyggeligt samvær.

Referenter: Gitte og Monika

Tirsdag den 16. april

Vi startede ud 18 friske cyklister, op ad bakken Nørre Havnegade forbi renseanlægget, til højre ad Vestermark, derefter ad Nørrekobbel til Grundtvigs alle, her drejede vi til højre, og derefter til venstre ad Augustenborg Landevej. Opsamling ved samkørselspladsen i Spang, fortsætter ad landevejen til Ketting Kirke, her er der igen opsamling inden det går ad Kettingvej mod Augustenborg. Igennem byen over dæmningen mod Augustenborg landevej, derefter mod samkørselspladsen i Spang, hvor der var opsamling igen. Videre gik det mod Grundtvigs alle, undervejs blev der råbt tak for i dag og MOJN så mange gange at feltet ved Grundtvigs alle var nede på 2. Det blev til en tur på ca. 24 km.

God tur, tak for det

Tirsdag den 9. april

Så tog vi hul på den nye sæson med 22 cyklister. Dejligt at se så mange nye. Det var både koldt og blæsende, men vi tog en tur langs havnen og videre ad Borgmester Andersens Vej ud til Sdr. Landevej, hvor vi cyklede i modvind ud til Høruphav. Her holdt vi en lille pause ved havnen, inden vi tog stien gennem Lambjergskov og Vollerup til Ulkebøl, hvor de første kørte fra. De øvrige fortsatte ud gennem Kær og ned til klubben.

Det blev til ca. 25 km, og hvor var det dejligt at komme i gang igen og få snakket lidt med cykelvennerne.