Turbeskrivelses 2023

Tirsd. d. 11.7.23
Endnu en tirsdag oprandt.
Der var mødt 6 aktive cyklister. Turen blev planlagt mod Skovby, og vi startede, men manglede pludselig en
cyklist. En cyklede tilbage til klubhuset, men der var hun ikke, så vi cyklede ind til byen gennem Søndergade
og op til cykelstien ved slottet, hvor vi holdt pause og en skrev en besked. Svar fik vi først ude ved
Idrætshøjskolen. Hun stod og ventede ved Sdr. Landevej. Det viser, hvor vigtigt det er, at vi cykler samlet,
når intet andet er aftalt. Nå, men vi fortsatte så i samlet flok gennem Hørup og videre mod Skovbyvej.
Vejret var rigtig varmt og der var næsten ingen vind, så det gik rask afsted. Der er også nogle bakker den
vej, men dem ænsede vi næppe, så let gik det. I Skovby holdt vi pause ved Brugsen. Ved kroen sad der
mange folk og nød det fine vejr og en øl, men vi fortsatte på cykelstien ad Kegnæsvej. Her går der et
hårnålesving på 180⁰, hvis man vil op på vejen til Fjelby. Uden skader kunne vi forsætte gennem Fjelby ud
til Vibøgevej og ind mod Ensomhed. Ad Tandsgårdvej til Tandslet og videre ad Mommarkvej. Uden for
Tandslet er der en god dobbeltrettet cykelsti. Den cyklede vi ad gennem Majbøl (uden gyllelugt) og videre
til Kirke Hørup. Her tog vi afsked med 1. cyklist. Vi cyklede op ad Vestervej ind til Hørup, hvor vi bøjede af
ved Knøses Gård gennem Lambjergskov og Lambjergskovvej ind til Vollerup. Ad Mommarkbanen fortsatte
vi til Sønderborg, hvor vi tog afsked med 2 cyklister, og ved Stationsvej tog vi afsked med endnu en. 2
tilbageblevne cyklister tog turen ind gennem Sønderborg og over til Sundevedsiden.
En meget varm og god tur på ca. 40 km. blev det til. Det er jo næsten standart nu.
Hilsen Birthe.

Tirs. d. 3.7.23
Det blæste en stiv vind, men jeg tog chancen og cyklede til klubben.
Der var godt nok øde ved huset, men på trods af vinden blev vi alligevel 3 aktive og meget motiverede
cyklister. Yes…
Sundeved siden blev vores mål. Vi cyklede over broen ad Aabenraavej til rundkørslerne ved motorvejen,
rundt under og over gik det videre til vi kom til Sandbjergvej. Her kørte vi af og fortsatte ud til Lillemølle og
videre til Sandbjerg og gennem Snogbæk. Ud mod Blans mødte vi et stort Rynkeby hold. Det er fantastisk at
se så mange gule cyklister. I Blans holdt vi en lille pause for at vælge mellem 2 veje: Ullerup eller Brobøl. Vi
valgte Brobøl. Her er også godt med bakker, men med god vilje og gode ben klarede vi dem. Vi cyklede ad
den idylliske Bojskovvej, drejede til venstre ad Rufasvej der på et punkt er meget højt. Herfra kan vi i klart
vejr se mindst 5 kirketårne: Havnbjerg, Ketting, Ullerup, V.Sottrup og Broager. I Avnbøl kørte vi ad
Avnbøløsten videre til Bøgevej og ad Møllevej til Nybøl. Herfra gik det hjemover ad Amtsvejen i et
forrygende tempo. Gennem rundkørslen og ad Flensborg Landevej, forbi Dybbøl Mølle og ved Dybbølsten
tog vi afsked med 1. cyklist. Vi to andre fortsatte til Rema, hvor vi sagde mojn. Det var en meget luftig tur
med vind fra alle sider og dejligt solskinsvejr. Alligevel havde vi cyklet ca. 40 km.
Tak for en god aften.
Birthe.

Tirs. d. 27.6.23
Det var en temmelig blæsende dag, men vi var 4 stk. seje cyklister mødet op.
Efter lidt snak om ruten startede vi med at cykle ad Vestermark til Kær og videre til Ulkebøl. Her fortsatte vi
ad Augustenborg Landevej og ud ad cykelstien til Augustenborg og videre til Ketting, hvor vi drejede af til
højre ad Hundslevvej over Lillemølle til Hundslev. Vi fortsatte gennem Notmark og Almsted til hovedvejen.
Her holdt vi en lille pause og blev enige om at cykle over Gammelgård.
Det er jo altid dejligt at tage en udfordring i blæsevejr, og det gjorde vi her, for vi skulle jo forcere Mjanghøj.
Men det gik snildt og vi fortsatte videre gennem Mjang op til ”Chokoladebænken”. Vi kunne ikke rigtig
huske, hvorfor vi kaldte den det, men jeg har fået fortalt historien om bænken: Et ægtepar flyttede til
Panbovej og satte en meget flot bænk op ved vejen for at nyde udsigten. Kort efter blev bænken imidlertid
stjålet. Det blev de selvfølgelig kede af, men gav ikke op. De gik ud og fandt det, de mente var den
grimmeste bænk og stillede den op. Og…. Den står der endnu ��
I Kirke Hørup drejede vi ind ad Vestervej og fortsatte til Hørup. Her tog vi afsked med den første cyklist. Vi
cyklede ad Sdr. Landevej til Sønderborg, hvor vi fortsatte ind gennem byen, hvor 2. cyklist kørte fra. 2
cyklister forsatte over Chr. D. X.s bro til den kristlige siden. Det blev en dejlig tur med blæst og sol på ca. 41
km.
Hilsen Birthe

Tirsd. d. 20.6. 23
Denne aften var vi 6 cyklister. Turlederen havde meldt afbud, så det var op til os at finde en tur. Med lidt
snak frem og tilbage blev vi enige om at cykle nord på.
Under Broen blev forceret og vi cyklede ad Ingolf Nielsens Vej over Omfartsvejen til Ulkebøl, hvor vi blev
enige om at tage ind gennem Spang Vade, Mommarkvej og ad Lindbækvej, ud til omfartsvejen. Der er mere
idyl og fuglesang ad den rute. Videre gik det til Augustenborg, ad Kettingvej hvor der igennem byen var en
duft af udsprunget liguster og jasmin. I Ketting drejede vi af på landevejen mod Egen. Det blev en hård
omgang i varmen, men vi klarede det.
På Egen bakke drejede vi mod Elstrup, hvor vi kom ind på den nye cykelsti, der går til Fynshav. Men vi skulle
kun til Østerholm, da vi havde besluttet at cykle ind over Kanalvej til Hundslev. Det er en helt fantastisk
idyllisk vej at cykle på, og da jeg om lørdagen havde cyklet Fryndesholm løb, kom jeg i tanker om, at det var
længe siden, at vi havde været den vej. Fra Hundslev cyklede vi gennem Notmark og Almsted. Ved
korsvejen tog vi mod Gammelgaard og vi fortsatte til Skakkenborg, hvor vi tog hovedvejen mod
Sønderborg. Ved Bro tog vi afsked med den første cyklist og den næste ved Lambjerg. Ved viadukten i
Ulkebøl delte de sidste sig i to hold. 3 kørte gennem byen, 2 ad Borgm. Andersens Vej videre ind til
Sønderborg.
På trods af varmen blev det en rigtig god tur på ca. 45 km.

Tirsdag d. 13.6. 2023
Denne aften gik turen ad Under Broen, Vestermark, Hestehave, Skovhuse ud til Arnkil, hvor vi cyklede hele
vejen ad Nørremark til vi kom til Tvedmark, som vejen til overkørslen over Omfartsvejen hedder. Ind
gennem Ulkebøl, ad Augustenborg Landevej og Omfartsvejen.
Vi cyklede gennem Mjang, over Mjanghøj op til Gammelgaard. Der lå nogle udfordringer i alle de bakker i
varmen, men det gik da. Fra Gammelgaard kørte vi over Tovrup gennem Neder Jestrup til Tandslet. Videre
gik det mod Majbøl, men inden da drejede vi mod Mintebjerg og langs Sønder Landevej tilbage til
Sønderborg. Her tog vi ad Borgm. Andersens Vej, Orla Lehmanns Vej, Friheds Alle, Hertug Hans Vej,
Kongevej, Strandvej, Slotsbakken og Sønderbro.
Så skulle vi selvfølgelig have Sønder Havnegade med inden den blev indtaget af restauranter, turister og
andet godt indtil 1. september.
Det var en meget god tur på ca. 41 km.

Tirsd. d. 30.5.23
Det var det dejligste varme vejr.
10 cyklister var mødt op. Vi startede frisk ud – nu skulle vi gi´ den gas. Desværre lagde de forankørende
vejen neden om havnens nybyggeri, og vi andre fulgte troligt efter. Kun en ville ikke snydes for bakken, så
hende mødte vi igen på Nørre Havnegade.
Turen gik nu over Chr.d.X.’s Bro, Sundgade, Ankersgade, og Grønnekærvej, så her kunne der ikke snydes
udenom nogen bakker. Vi overlevede jo også alle sammen. Videre gik det forbi Historie Centeret på Dybbøl
Banke og Flensborg Landevej op til rundkørslen. Her blev en cyklist enig med sig selv om, at hun ikke havde
strøm nok på elcyklen til hele turen, så hun kørte hjem.
Nu var vi kun 9 friske cyklister, der fortsatte gennem Vemmingbund og til Dynt. På den strækning lykkedes
det 2 cyklister at køre kæden af cyklen. En havde fået en løs eger, så han kørte hjem. Der var så 8 friske
cyklister, der cyklede til Skelde, Gammelgaf og Mølmark. Her kørte vi ind over Mejerivej, der havde fået ny
asfalt siden vi var der sidst. Dejligt. Ud på Nejsvej og videre ad Solskrænten til Brovej, som vi krydsede for at
komme til Skodsbøl. Ad Nørregade cyklede vi ud mod Nybøl Nor og fortsatte til Nybøl. Stenderup
Kirkebakke er en rigtig gammel dyb hulvej, som man ikke finder mange af mere. Den viste sig fra sin bedste
side med nyudsprungne træer, der dannede en flot tunnel med kronerne. Vi cyklede til Stenderup og mod
Ragebøl under rundkørslerne og over motorvejen. Hørtoftevej, Aabenraavej ind til Dybbølbjerg hvor vi tog
afsked med endnu 1 cyklist. Vi andre fortsatte til Rema, hvor vi fik en sidste snak og sagt mojn og tak for i
aften.
Det blev en god men varm tur på ca. 39 km, men der var andre, der cyklede mange flere.
Hilsen Birthe.

Tirs. d. 23. 5. 23
Vi var 6 friske cyklister mødt op. Vejret var fint, så nu skulle der bare cykles.
Vi startede op over Under Broen, ned langs havnen, forbi slottet og om langs promenaden. Hertug Hans Vej, videre
ad Borgm. Andersens Vej og ud gennem Hørup. Det gik rygende, for indimellem havde vi god medvind. Vi fortsatte
ad Skovbyvej til Vibøge. Her duftede det lifligt af gylle, men det forhindrede os dog ikke i at i hast at cykle videre til
Ensomhed, som vi fulgte til Tandsgårdsvej ind til Tandslet.
Ved Kirken drejede vi af mod Asserballe gennem Neder Jestrup og ”E Pelværk”, som er en lavning i landskabet, hvor
der løber en bæk med forbindelse til Mjang Dam. Et meget smukt idyllisk sted. Vi fortsatte op til Tovrup og drejede
af mod Gammelgård. Her cyklede vi til Mjang Høj, der synes at blive lavere for hver gang vi cykler der, men der er jo
nok fordi vi snart er vant til bakken��. Videre gik det gennem Mjang, til Kirke Hørup og Hørup. Ved Knøses gård
cyklede vi ad Lambjergskov, Lambjergskovvej ind til Vollerup. Ad gammel Mommark banen ind til byen ad
Sundsmarksvej og gennem ”humpelbumpelvejen” (cykelstien gennem Jernbanegade) Undervejs havde vi taget
afsked med nogle undervejs. Da jeg kom hjem, viste km tælleren 44 km. Så det var en rigtig god tur i med-og mod
vind.
Tak for den.
Birthe.

Tirsd. d. 16.5. 23
Klubhuset lå dødt og øde hen, da jeg ankom.
Men vi blev 4 meget friske cyklister, der insisterede på at bekæmpe både blæst og regn, så vi cyklede ud om Kær,
gennem Ulkebøl ad Borgm. Andersens Vej, Frihedsalle og Ringgade. Vi cyklede ad cykelstien langs Promenaden. Her
var lidt læ for vinden. Der blev ikke holdt mange pauser undervejs�� Vi fortsatte ad Sdr. Havnegade, som sjovt nok lå
helt øde hen. Her tog vi afsked og sagde tak for i aften. Det var nu alligevel godt, at vi tog turen, selvom vi blev godt
våde og beskidte. Turen blev på ca. 26 km.
Mange tak for i aften.

Tirsd.d.9.5.23
Denne aften var der mødt 9 friske cyklister. Der var varmt, dejligt, men flere af os havde taget alt for meget tøj på.
Puh.
Jørgen havde lavet en tur omkring Kær til Ulkebøl. Ved skolen tog vi cykelstien under landevejen og fortsatte ud mod
Vollerup ad Mommarkbanen. Fortsatte på cykelstien helt ud til vejen Klinting. Fra den kørte vi ad Rojgårdvej,
Lambjergskovvej, Lambjergskov ind til Vestervej. Ad Østerbakken til Sdr. Landevej. I fuld fart kørte vi mod
Sønderborg. Det var bare sæsonens første dejlige vejr. Cyklede ad Borgm. Andersens Vej, Frihedsalle, Hertug Hans
Vej, Kongevej og Strandvej. På Sdr. Havnegade legede folk sommer, så der var godt fyldt op på fortovet. Undervejs
havde vi taget afsked med en cyklist, og ved Nørrebro tog resten afsked.
Det blev en god tur på ca. 32 km.
Hilsen Birthe

_______________________________________________________________________________________________________

Tirsdag, den 2. Maj 2023
Vejret var smukt med sol – men puh for mig, der ikke havde cyklet i 14 dage, var det en hård start op ad
Dybbøl Banke i modvind. Det var det også for en el-cykel, der ikke havde fået motoren slået til. Vi fortsatte
til Nybøl og herfra mod Nybøl Mølle og videre under motorvejen mod Avnbøl, videre mod Vester Sottrup,
Øster Sottrup og herfra blev det besluttet at køre over Fuglsang mod Ragebøl. Jeg nød de mange smukke
rapsmarker. Fra Ragebøl gik det stille og roligt mod Sønderborg. Min cykel og jeg var vist trætte, så vi tog et
lille “hvil” i græsset kort før REMA, hvor vi sagde farvel og tak for i dag.
Vi var 10 cyklister og vel hjemme havde jeg kørt 37 km.
Gitte

Træningsweekend 2023

Fredag d.28.4.
Til dette års træningsweekend startede ca. 30 cyklister. Nogle få stykker helt nye.
Velkommen til.
Mange var mødt op i nyt klubtøj. Vi andre var en broget skare.
Kl. 18 blev der budt velkommen og snakket ruter, som skulle være Kær rundt x flere, alt efter hvilket hold man var
på. Inden start blev der taget billeder af dem med nyt klubtøj, vi andre kom måske også med.
De hurtige cyklede først afsted til det officielle startpunkt ved Rønhavegård.
7 fra turholdet var mødt op, og da vi kom til Rønhave var de andre kørt. Vi kunne så bare speede derud ad, som
vinden nu tillod. Turen gik hele Kær rundt og fra Nørremark igen ind på Kær Bygade. Ad Tombølgårdvej kommer vi
ikke så tit, men her var vinden også frisk. Igen ud på Nørremark og denne gang cyklede vi ind gennem Ormstoft, der
er en hyggelig landsby med mange gamle huse.
Vi blev enige om, at vi ville spare kræfterne til lørdag og vende næsen hjem efter. Ad Vestermark helt ind til
Nordvang + rundkørsel og Under Broen til Verdens Ende. Ca. 25 km blev det til. En god tur i hvert fald, men da vi ikke
var blevet overhalet af de hurtige, tænkte vi, at de nok havde taget nogle alternative ruter.
I klubhuset ventede Jytte med dejlig suppe. Den blev nydt, mens snakken gik lystigt, og der kom flere og flere hjem.

Lørdag d. 29. 4.
Dejlig solskin på dagen, men koldt. Mødetid kl. 9 til et dejligt morgenmåltid. Friskbagt rugbrød og rundstykker så
store. Pålæg og ost, honning, marmelade og Nutella. Wienerbrød til sidst. Uhm.
Cyklister droppede ind efterhånden, og der var godt fremmøde.
Kl. 10 startede A, B og C holdet ud. De havde planlagt op til 135 km.
Vi 5 cyklister fra turholdet startede som vanlig sidst, og vi sprang bakken over og fortsatte over til Jylland siden.
Aabenraavej, Gammel Landevej og Legbjergvej i Vester Sottrup, ud på Skolevej og Kirkeagervej op til Kirken og videre
ad Lundsgaardsvej, Avnbøløsten og Avnbøl. Videre ad Truenbrovej og Piilegårdsvej til Bojskovvej. Over
motorvejsbroen, fulgte Bojskovvej til Fiskbækvej og Fiskbækskov. En meget idyllisk vej midt ude på landet. Vi tog
Bovrupvej, Ladegårdskov, forbi Det Lille Teater og ud på Feldstedvej, som er meget trafikeret og uden cykelsti.
Her blev der også kørt gylle, så vejen var lidt humplet. Vi cyklede mod Kværs på Avntoftvej, hvor vi så det nye
biogasværk. Ved skolen kørte vi gennem en viadukt under vejen og ind gennem Kværs. Ud på Søndertoft som vi
fulgte til Tørsbøl. I en pause blev vi enige om at cykle hjemover, så vi kørte ind på Melskovvej. Så idyllisk. På et
tidspunkt fik vi øje på nærmest et slot. Det er den historiske domænegård Buskmose, som er blevet renoveret fra
top til tå. Vi fortsatte ad Meldskovvej til Gl. Kirkevej og ind i Rinkenæs. Her tog vi Nederbyvej forbi Lærkelund
Campingplads og op til Alnor, fortsatte over Egernsundbroen og ned til ”vores” kiosk, hvor der blev provianteret.
Dejligt med en spisepause og noget snak inden turen gik ad Havnevej, Teglparken, Skovparken op til Skovgade
gennem skoven, der er rigtig hyggelig. Det inspirerede i hvert fald til at nogle af os kom i tanker om nogle sange, der
lige skulle synges. Videre gik det ad Bøsbækvej og Skodsbølvej hele den lange vej gennem Skodsbøl op og ned ad
bakke. Ned gennem Krandsmose og op til Broager. Herfra gik turen direkte til Dybbøl, hvor 2 tog afsked. De andre
kørte videre til Sønderborg.
En super fantastisk tur, med godt vejr, godt humør og mange naturoplevelser. Lederen mente nu, at vi godt kunne
ha` kørt lidt stærkere, når vi nu havde luft nok til at synge. Meeen…. Vi havde kørt ca. 60 km. Det er da helt godt.
Hvor langt de andre hold kørte ved jeg ikke, men det var langt.

Kl. 18 mødtes vi med frisk halm i træskoene, som man siger. Inden spisningen præsenterede vi os for hinanden, så
de nye fik en chance for at lære os at kende. Det er faktisk svært nogle gange at hitte rede i, hvem der er hvem. Vi
ses jo mest med hjelm på. Der blev både klappet af nye og rigtig gamle medlemmer.
Der blev serveret lækkert vildsvin med flødekartofler og en god salat fra Detlefs Grillstegning i Guderup.
GOD TUR, GOD MAD og GODT HUMØR, så må man sige, at weekenden var en succes. Kan godt anbefales.
Mange hilsner fra
Birthe C.

Tirsdag d. 25. april 2023
I dag blæste det ca. 11 m/s, men alligevel var vi 7 cyklister mødt op.
Jørgen havde planlagt en tur til fastlandet, så vi startede fra Verdens Ende og skød bakken over ved havnen.
Kørte forbi alle nybyggerier, op over Chr.d.X.´s bro, Dybbølgade og Aabenraavej. Videre ad Sandbjergvej,
Ravnskobbel til Sandbjerg, hvor vi fik et hvil. Ad Nydamvej gennem Øster Sottrup helt ud til Baså krydset, hvor vi
drejede mod Vester Sottrup. På Gammel Landevej fik vi medvind, så det gik strygende ud til Aabenraavej, hvor vi
kørte gennem Ragebøl helt ind til Rema. Her skiltes vore veje efter en hyggesnak om bl.a. træningsweekenden.
Vi havde kun fået en lille smule regn, så vi var heldige. Og trods den hårde blæst var vi enige om, at det var en god
tur.
Hilsen Birthe  C.

Tirsdag d. 11. april 2023

9 cyklister var mødt til aftenens tur.
Vejret var blandet med regnbyger ind imellem. Vi startede med at køre langs med havnen hele vejen rundt forbi
Slottet, langs promenaden og ad Hertug Hans Vej. Videre gik det langs Borgm. Andersens Vej Til Sdr. Landevej. Her
stod 2 ”undvegne” cyklister og ventede på os. De havde taget den lette løsning ved vejen Under Broen. Der skød de
bakken over ved at køre gennem nybyggeriet ved vandet.
Nå, men vi fortsatte ind gennem Klinting, ud på Lambjergskovvej, til højre ind ad Rojgårdvej, Klinting og ud på
Mommarkvej ind gennem Vollerup. Her drejede vi ad Madehusvej ud til Augustenborg Landevej, som vi fulgte ind til
Ulkebøl. Fortsatte ad Kirkevej til Ulkebølsten, Bjørnemosen og Ulkebøldam. Her tog vi afsked med en cyklist. Vi andre
cyklede over Omfartsvejen, Tvedmark, Kær Bygade og Vestermark. Ved Under Broen tog vi afsked og delte os i to
grupper. Vi, der cyklede Under Broen så den klareste regnbue, der stod lige over Alsion. Vi spredtes og kørte hver til
sit ved Verdens Ende.
Jeg havde cyklet 26 km, da jeg kom hjem. Nogle cyklede flere km, da vi havde en med fra Augustenborg, og han
cyklede både ud og hjem.
Det blev en dejlig aften, selvom vi fik nogle byger.
Tak for en god tur.
Birthe C

Tirsdag, den 18. April 2023
Tredie gang er lykkens gang. Endelig en tirsdag aften med smukt vejr. Vi var 11 cyklister, som cyklede langs
havnen i det dejlige vejr og videre ud til Sønderskoven, herfra til Høruphav, Kirkehørup, Lambjerg og videre
ud til cyklestien ved Augustenborg. Herfra gik det hurtigt mod Ulkebøl, hvor jeg tog stien hjem. Mine
venner tog Ellegårdsvej mod klubben. Dejligt med en blid start på denne sæson. Første gang cyklede jeg 16
km, næste gang 20 km og i dag kom jeg op på 27 km, da jeg var hjemme.