Turbeskrivelse 2022

________________________________________________________________________________________________________________

Tirsdag. d. 31. 5. 22

4 cyklister mødte p.g.a. vejret delvist umotiveret op. Sorte skyer hang truende over Verdens Ende.
Skulle vi cykle eller køre hjem?
Vi blev enige om at give det en chance. Derfor gik turen langs havnen, hvor der stadig var fint vejr �� videre
ad Strandvejen og cykelstien til lystbådehavnen, Marina Alle´, Friheds Alle´ ud til Borgm. Andersens Vej og
Sønder Landevej. Da vi drejede ind ad Klinting, kom regnen. Ikke meget men nok til at vi fortsatte ind mod
Vollerup. Mod Huholt tilbage til Sønder Landevej holdt det tørt, og vi blev enige om at korte aftenen af.
Fortsatte ind til Grundtvigs Alle´, Hjort Lorenzens Vej, Friheds Alle´, Ringgade, Sundquistsgade og Kongevej.
Herfra drejede vi ind ad Østergade, Perlegade og Rådhus Torvet.
Her blev der taget afsked med 1 cyklist, resten sluttede med en skål i Skaal.
Så blev det alligevel en rimelig tør tur.
Vi kørte ca. 23 km.
Hilsen Birthe

Turbeskrivelse tirs. d. 24. 5. 22
Vi var 8 cyklister mødt op ved klubhuset. En stiv vind blæste, så turlederen valgte en rute på
sundevedsiden.
Vi cyklede derfor over Chr.d.X. s bro videre op til Dybbøl og Nybøl. Her fortsatte vi ad Broagervej,
Nybølnorvej, hvor vi drejede mod venstre ad Nørregade til Skodsbøl. Ad Skodsbølvej ned over Kransmose til
Broager.
Fra Solskrænten ud på Nejsvej og videre gennem Mejerivej ud til Sct. Pauli og ad Mølmark og Illervej. Her
cyklede vi heldigvis ned forbi Cathrinesminde teglværk. Så havde vi da vinden i ryggen, når vi skulle opad
igen i Brunsnæs. Tilbage til Iller og Mølmark, videre til Gammelgab og Krammarksvej ud til Dynt. Der var
henholdsvis modvind, sidevind og medvind, så turen var lidt streng, men vi tog ned over Vemmingbund,
Brovej, Flensborg Landevej til Dybbøl Mølle, hvor vi tog afsked.
Jeg havde cyklet 39 km. Det var en god frisk tur.
V.h. Birthe

Tirsdag, den 17. Maj 2022
Det blev en lang tur, men ikke 50 km, kun 49,99 km, da jeg nåede hjem.
Vi var 10, der begav os over Kær Bygade og videre til Ulkebøl, Vollerup, Hørup og så gennem Tandslet – med
modvind hele vejen. Men vi skulle jo til Mommark, hvor vi kan købe is. Vi fik snakket og spist is og håbede
så på rygvind til hjemturen. Sådan gik det ikke helt. Fra Mommark kørte vi til Sarup og herfra videre til
Lysabild. Det var for mig en interessant tur op ad Lysabildgade, hvor jeg som barn kendte alle, der boede
der. Nu er alt forandret og købmænd, mejeri, bagere, slagter, telefoncentral, læge, manufakturhandel,
snedker, skomager, maler, gartner er væk. Heldigvis er skolen stadig der og den er blevet udvidet med
børneunivers og ser stor og flot ud.
Hjemturen gik over Vibøge, Høruphav og til Sønderborg, og da havde vi heldigvis rygvind, så det gik hurtigt
med at komme hjem.
Endnu en dejlig aften i godt selskab.

Tirsdag, den 10. Maj 2022
Vi var 9 her til aften, som kørte langs havnen og ud til Borgmester Andersens Vej, herfra mod Høruphav og
videre ad Skovbyvej, indtil vi nåede Vibøge, hvor vi drejede til venstre gennem byen mod Lysabild, indtil vi
på venstre side kom til vejen Ensomhed. Videre ad den mod Tandslet, Majbøl, Kirkehørup og over til Knøs
Gård. Solen var kommet frem og vi fortsatte i det dejlige vejr gennem skoven og mod Vollerup. Vejen er
meget hullet og dårlig at cykle på. Så jeg har givet et praj til kommunen i håb om, at der bliver tid og råd til
ny asfalt.
Jørgen fortalte, at kommunen havde inviteret os til et event ved Sønderborg Slot lørdag, den 21. Maj kl. 13.
Der kommer nok mere fra klubben herom.

Tirs. d. 26. april 22

8 cyklister var mødt, men en faldt fra p.g.a. dårligt ben inden vi fik begyndt.
Vejret var nok engang dejligt.
Denne dag gik turen over Chr.d.X.s bro, der p.g.a. vejarbejde var blevet lysreguleret. Videre ad Dybbølgade og ud ad
Aabenraavej, hvor vi fortsatte ud til Sandbjergvej og Sandbjerg Slot. Her vi holdt en kort pause.
Over Nørremølle, fra Snogbæk over Snogbæk Nederby som er en hyggelig vej nu med nyudsprunget rapsmarker.
Herfra cyklede vi tilbage til Snogbæk og drejede mod Baså til V. Sottrup rundt i den ”store” rundkørsel, ad Gammel
Landevej, Tørvemosen til Stenderup videre til Dybbøl. Her valgte vi Flensborg Landevej til Dybbøl Mølle, hvor vi
officielt tog afsked.
En flot tur på ca. 35 km.
Hilsen Birthe.

Tirs.d.3. maj. 22

Vi var 6 cyklister samlet, heraf en ny. Velkommen til.
Vi startede Under Broen, ad Ingolf Nielsens vej over broen til Ulkebøl, Spang og Ketting. Herfra cyklede vi til
Skakkenborg, Gammelgård, Mjanghøj og Majbøl. Videre til Kirke Hørup, Hørup og mod Vollerup. En afstikker over
Klinting til Sdr. Landevej, Borgmester Andersens Vej ind til byen ad Strandvej og Sønder Havnegade, hvor vi tog
afsked. En tur i Fineste vejr.
Hilsen Birthe

Træningsweekend lørdag d. 23. april 2022

Kl. 9.00
startede dagen med en rigtig lækker morgenmad. Der var desværre ikke så mange der kom og nød godt af den.
Kl. 10.00
startede vi officielt ud. Der var dog kommet flere til.
Vi fra turholdet talte 5 stk., hvoraf den ene var nyt medlem. Vi var glade for, at hun ville ledsage os. Da jeg havde
glemt vanddunken, blev turen lige lagt forbi Ankersgade, så jeg kunne få tanket op. Herefter gik turen ad
Scharffenbergsgade, Dybbølgade op forbi Dybbøl Mølle og videre ad Flensborg Landevej til rundkørslen, hvor vi tog
Brovej videre til Vemmingbund. Vi holdt samling ved Vemmingbundvej, hvor et skilt var så venlig at oplyse os om at
der en stigning på 3,9% over 1000 meter. Øhh.. Det klarede vi med bravur. Forbi Broager Kirke hvor der er blevet
åbnet op for udsigt til Mindeparken, videre over Brovej til Skodsbøl, mod Bøsbæk og ad Skovvej. Her var et leben af
gæs, der var parat til dagens dont. Kunne det høres på deres skræppen. I Egernsund var broen oppe, et skib sejlede
igennem og vi kunne lige få pusten inden vi fortsatte til Gråsten. Vi cyklede ad Kirkegaardsvej til Ravnsbjergvej. Her
var de klareste gule rapsmarker. I det hele taget var der forår i luften. Nyudsprungne træer og anemoner i hvert et
stykke skov. En dag herlig at lægge en træningsdag på.
Vi nåede ud til Buskmosevej og cyklede mod Kværs. Her slog vi et slag ind i byen for at se, hvor gårdbutikken lå, den
med de gode høns. Fra Kværs fortsatte vi ad Avntoftvej ud til Snur-Om, hvor vi fandt en bænk, tog et hvil og
planlagde den videre vej. Ruten var planlagt til Grøngrøft, men fordi en af cyklisterne led af jetlag, cyklede vi alle
hjemover.
Ad Felstedvej, Ladegådskovvej forbi Det lille Teater og fortsatte ad Bovrupvej, Kidingvej og ind over Bojskovskov,
som er en lille meget idyllisk vej mellem skov og mark, ud på Bojskovvej over motorvejen og ind ad Piilgårdsvej. Men
her var det godt nok en frisk kold modvind. Ved samkørselspladsen holdt vi en lille pause og cyklede herefter til
Avnbøløsten og Kasmosevej. Videre til V. Sottrup, ad Gl. Landevej til Ragebøl hvor vi tog afsked med 1. deltager. Vi
oksede i modvind videre til Sønderborg, hvor 2. deltager tog afsked ved Alssundvej. Ved Rema smuttede 3. deltager
og de sidste to cyklede videre til Als. I alt har vi nok cyklet mellem 55 og 65 km.
Vi samledes igen til et flot veldækket bord i klubhuset kl. 18. Humøret var højt – næsten alle havde haft en god
cykeldag.
Nu stod Kong Fiddes livret og ventede på os. Det var virkelig lækker mad. Der blev skålet, snakket, grint og hygget.
En virkelig vellykket dag, som varmt kan anbefales til andre cyklister.
Birthe

Træningsweekend fredag, den 22. April 2022
Vi var kun 5 fredag aften, men det var en hård start på træningsweekenden, selvom det kun var 30 km.
Vi cyklede ud til Kær Bygade og til højre mod Ulkebøl, videre mod Augustenborg – det var godt nok hårdt i
strid modvind. Fra Augustenborg kørte vi gennem Osbæk og Sebbelev til Ketting Kirke, hvor vi endelig
kunne få glæde af vinden, så vi susede mod Sønderborg ad cyklestien. Da vi nærmede os Ulkebøl, kunne jeg
se, at min cykel havde en fart på over 40 km/t, og det var endda i friløb – så dejligt 🙂
De, der kunne, fortsatte ned i klubben til suppe – jeg havde valgt at køre hjem for at slappe af, inden vi igen
i morgen fortsætter træningen – håber vinden eller i hvert fald modvinden lægger sig 🙂

Tirsdag, den 19. April 2022
En solrig og varm tirsdag mødtes Turholdet – All Round Holdet – på bænken igen.
Vi var 8 på alle mulige 2-hjulede, såkaldt almindelig cykler med og uden el, ryttercykler, mountainbike med
og uden el og en enkelt B-rytter var også med på holdet den aften. Vi har plads til alle.
Vi startede med en tur rundt forbi lufthavnen og herefter gennem Ulkebøl og videre til Vollerup. Herfra af
en humpelibumpvej 🙂 til Knøs Gård. Fra Høruphav gik turen mod Sønderborg, hvor vi drejede til venstre ad
Borgmester Andersens Vej og fortsatte til Strandvej og videre hen mod de gule bro. Her cyklede vi hver til
sit efter endnu en dejlig tur i godt selskab og godt vejr.
Jeg nåede op på 34 km, da jeg var hjemme.

——————————————————————————————————————–

Tirsdag, den 5. April 2022
Ny sæson er skudt igang. Vi mødtes 9 cyklister i det alt for kolde vejr. Og vi var heldig at have en ny cyklist
med på holdet, som vil prøve, om det er noget for hende.
Vi cyklede langs havnen ud til Borgmester Andersens Vej, herfra til Sdr. Landevej og gennem skoven, hvor
anemonerne havde lukket sig i kulden. Ind mod Klinting, hvor der var noget vejarbejde. Men Jørgen førte os
gennem Vollerup på kryds og tværs og herefter mod Ulkebøl. Nu valgte 8 at fortsætte en tur rundt
lufthavnen. Her fik vi den kolde blæst at mærke.
Jørgen fortalte, at klubturen var under planlægning til Fyn, Langeland og Ærø. Så husk at sætte kryds i
kalenderen den 17/18. September 2022. Og husk træningsweekend 22./23.april.
Da jeg var hjemme, havde jeg cyklet 31 km, men det var en stille og rolig tur. Skal jo lige igang efter vinteren